top of page
Om
- når de arbejder sammen og etablere relationen og holder relationen vedlige.
Nedenfor et sæt eksempler på menneskelige principper, der støtter omkring og rammer denne ro og dette overblik ind.
Du/I kan selv komme frem til nogle andre principper som passer/matcher din/jeres organisation/virksomhed, mere tilfredsstillede og noget bedre.
Menneskelige principper benyttes til, at bygge værdier og kompetence oven på. Så de kan bæres ind i driften, være med i en udvikling og samtidige være en del af en afvikling af organisationen/virksomheden.
Direktionen/ledelsen/HR ville også kunne lave et sæt regler. Regler har blot den ulempe, at de letter, skaber spændinger og konflikter hos lederne, hos personalet. Hvor principper er mere fleksibel og lægger op til samtaler og enighed. Værdier og kompetencerne skal således udvikles, læres og afvikles. Der er stadig en ramme omkring ro og tryghed i organisationen/virksomheden.
Principperne.
Være stolt, fordi du har noget nogle mål, er ganske naturligt. Det vil udløse glæde hver gang og er ofte meget motiverende også for andre. Du ved, du kan, så del din viden. Men du må aldrig hæve dig over andre. At du har en større status end andre, gør dig ikke til et bedre menneske, for de andre i teamet med. Bliv aldrig arrogant!.
Vær ikke selvhævdende på grund af dine succeser.
Mist ikke frihed. Lev mere ydmygt. Du for ikke brug for den nyeste gadget hver gang der kommer en ny model.
Higer du efter det nye, alene fordi det er nyt, bliver du slave af ting og afhængig.
Vær taknemlig for det du har. Brug dine penge og din tid på oplevelser, uddannelse, dannelse, nærhed og sociale relationer.
Vær disciplineret. Ved at være disciplineret, med at være undersøgende nysgerrig. Vil processen i det undersøgende give dig liv. Et liv over det, du spiser, hvor meget motion, du dyrker, hvilken viden du besidder og din faglighed, ligesom du kan undersøge hvordan du forholder dig til andre mennesker: respektfuld, ærlig og ordentlig.
Øve dig. Det gælder for dig, når du vil det gode liv.
Det motivere dig mere, at være i det gode liv, at når du har øvet dig længe nok, på det du skal, så vil du blive god. Det gode kan du dele med andre - netop fordi du ikke kan lade være.
Være åben. Sandheden kan være meget svær at finde, selv hvis du leder efter den i flere år. Hvis sandheden findes skal vi være mange flere om at kunne se og høre den. Jo mere du ved, des mere ved du, nu mere ville være godt at vide og kunne. Dét bliver du kun ved at være klog og nuanceret i at se og høre sandheden sammen med andre.
Tilgivelse. Hvis du bærer rundt på hadet, vreden og naget. Du skal lære at tilgive. Som sætter dig fri af dine negative følelser, som tager energien fra dig. Det, du skal gøre, er, at du skal adskille personen fra handlingen. Handlingen ér sket, og det kan du ikke gøre så meget ved, uanset hvor grimt, voldsomt og smerteligt, det måtte have været. Men du kan tilgive selve personen. Følelser, gør kun noget ved dig, er det tilladt af dig selv og de slider på din indre mentale sundhed.
Vær nærværende, når du er sammen med dem, du holder af og godt kan lide. Læg dit mentale arbejde og særligt telefonen væk og insisterer på at optage menneskelige forbindelser. Lyt for at forstå, ikke for at komme med svar. Du er et socialt væsen, lige som dine medmennesker.
Ved at være nærværende, stimulerer du noget at det mest fundamentale ved os mennesker og ved den du er sammen med. Du viser accept af dem du er sammen med, du viser omsorg, respekt og hengivenhed. Når du således også er der for teamet, så vil de også være der for dig, når du har brug for det.
Din personlig tolkning. Hvad andre siger og gør af negative ting, overfor dig, er projektioner af deres egen såkaldte ”virkelighed”. Deres fortrængte og uforløste drømme/sandhed. Du bliver aldrig et offer og du vil aldrig komme til at lide. Har du rigtig godt fat i din personlighed, kender dine egen værdier og har nogle stærke menneskelige principper.
Kompetencer bliver således et direkte spejl på det eller de markeder
/målgrupper/borgerne organisationen/virksomheden bevæger sig på og i med sit team, både ude og på et hjemmemarked. Det giver langt flere kræfter, energi sikkerhed og tryghed til teamets kapacitet. Særligt når man som mandskabet/ledelsen/teamet ser noget som de har set før i sig selv og den måde de arbejder på, både før, inden i, og efter processen/deres arbejdsgange. Denne struktur medvirker og skaber en særlig sikkerhed.
bottom of page